by Hanane Dihi
 
Op de site van Edward de Bono staat beschreven dat hij wordt gezien als de toonaangevende autoriteit  in de wereld op het gebied van creatief denken. Hij is grondlegger van het lateraal denken waarin de creativiteit een grote rol speelt. 
 
Edward de Bono is ook de oprichter van de denkhoeden. Hij onderscheidt verschillende manieren waarop je naar problemen en situaties kun kijken. Dit wordt ook wel het conceptueel denken genoemd. Het proces wordt in
zes denkniveaus gesplitst. Dit zijn de zes denkhoeden van de Bono
 
Deze denkhoeden hebben allemaal een andere kijk op een situatie
of probleem. Deze kleur van de hoed geeft aan welke kijk je hebt op een
probleem. De denkhoeden zorgen ervoor dat je een probleem van verschillende kanten ziet en zo ontstaat er een completer beeld. Mensen zijn geneigd om  problemen steeds op dezelfde manier te benaderen en dit is de reden waarom deze techniek is ontwikkeld. Door deze denkhoeden wordt je gedwongen om anders naar een probleem te kijken. 
 
In de afbeelding hieronder staat toegelicht wat de kleuren van de
denkhoeden inhouden.
Wij zijn zelf ook aan de slag gegaan met de hoeden van de
Bono
.  De groep werd in tweeën gesplitst en elke groep kreeg een stelling. Mijn groep kreeg ik de volgende stelling:

Is het hebben van een tatoeage en het
vinden van een representatieve baan een
probleem?


Ik kreeg de blauwe hoed en dat betekent dat ik “de voorzitter” was. Ik moest de leiding nemen, controle houden en samenvatten van het gesprek.  Dit deed ik samen met Nadine, mijn medestudente. De blauwe hoed vind ik erg  lastig omdat ik normaal ook niet snel de leiding zal nemen. Het is ook lastig omdat ik zelf niks mocht inbrengen. Het was vooral het gesprek leiden en zorgen dat iedereen aan het woord komt. De hoed die het beste bij mij past is de rode of de gele hoed. Ik ben positief ingesteld en ik probeer overal het positieve in te zien. Ook laat ik mij leiden door emoties en kan ook dingen vanuit  verschillende mogelijkheden bekijken. 

De Bono is een leuke werkvorm om in de klas te hanteren. De kinderen nemen zo andere rollen in en dat wordt van ze verwacht dat ze in deze rol blijven. Ook moeten ze weten wat de hoeden inhouden en daar naar te  handelen. Kinderen leren om creatief te zijn en kritisch te denken. Natuurlijk  leren ze om een probleem vanuit meerdere kanten te bekijken. 

Literatuur
 *http://edwdebono.com/
 *http://www.kidzz.be/Documenten/Denkhoeden/Denkhoeden%20van%20de%20Bono.pdf



 




Leave a Reply.


Kind, Leren en Media