by Hanane Dihi
 
De innovatietheorie is een theorie van Rogers. Deze theorie zegt iets over de verspreiding van een idee of product binnen een bepaalde groep. In het onderwijs kan dit het gebruik van ICT op de school zijn.

Rogers onderscheidt vijf categorieën, hierdoor kun je goed zien in welke categorie de mensen zitten en of dit in de loopt der tijd verandert. In de afbeelding hieronder zie je de vijf categorieën (http://trendwatchersonline.blogspot.nl/2009/10/samenvatting-van-de-innovatietheorie.html)


Hieronder zal ik de vijf categorieën van Rogers toelichten (http://www.scienceprogress.nl/marketing/diffusie-van-innovatie)

1.   Innovators (2,5 %)
De innovators zijn de mensen die een idee bedacht hebben en dit zelf ook voortzetten. Bijvoorbeeld een leerkracht heeft ontdekt wat je met Gynzy tijdens de lessen kunt doen. Deze leerkracht gaat hiermee aan de slag en probeert dit ook over te brengen aan de rest van het team. Deze kleine groep is ook bereid om risico’s te nemen. Ze zijn gewoon trendsetters.

2.   Early adopters (13,5 %)
De early adopters zijn ook mensen die voorlopen op een trend. Deze groep probeert ook graag dingen uit en ook zij durven risico’s te nemen. De groep is groter dan “ de innovators” maar ze hebben veel voorkennis. Door deze voorkennis kunnen zij mensen overhalen om mee te doen. Dit is ook de reden dat ze veel invloed hebben op de early majority

3.   Early majority ( 34 %)
Deze groep wil graag meedoen maar ze kijken eerst de kat uit de boom.

4.   Late majority (34%)
Deze groep laat de trend eerst helemaal op zich af komen. Ze wachten totdat er een hele groep is en dan pas komen ze erbij.

5.   De laggards (16%)
Dit is de groep van achterblijvers. Deze mensen zullen misschien nooit meedoen aan een trend. Ze willen niet veranderen en daar houden ze niet van. Ze zijn tevreden met de huidige situatie.
Tijdens de minor werd mij gevraagd in welke categorie ik zat en dat is de late majority. Het probleem is namelijk dat ik wel wil veranderen maar ik wacht toch af wat andere doen. Ik denk dat ik zelf het lef niet heb om de eerste stap te nemen. Ik moet zeggen dat er wel verandering in komt. Op stage ben ik nu bezig om de touchscreen meer te gaan gebruiken. Zo ben ik nu bezig met lessen maken in Prowise en Gynzy en dit ga ik in mijn stage klas uitproberen.

Vorige week heb ik in twee kleuterklassen een les gegeven over de dierentuin. Ik heb hierbij een les gemaakt op Prowise. De kinderen waren enthousiast en de leerkrachten ook. De kinderen mochten ook aan de slag met het bord door dieren aan te wijzen op de plattegrond. Naderhand gingen er twee kinderen aan de slag in de bouwhoek en ze hebben zelf een dierentuin gemaakt. In de foto hieronder kun je het resultaat zien.

Volgens Rogers spelen er vijf factoren een rol bij innoveren (Beijers. J & Meester, 2013).

1. Compatibility
Een vernieuwing slaagt als het bij je past. Niet alleen bij jou als individu maar ook bij team. Dus het belangrijk om jezelf af te vragen of de vernieuwing wel bij je past.

2. Profitability
Een vernieuwing slaagt als je er een voordeel in ziet en dat het iets gaat opleveren, dat het succes heeft.

3. Complexity
Als de vernieuwing begrepen wordt dan zal het ook slagen. Als het ingewikkeld is dan zal het niet slagen.

4. Observability
Als je een vernieuwing kan bekijken dan is het kansrijk. Dus ergens gaan kijken waar de vernieuwing al heeft plaatsgevonden.

5. Trialability
Het is ook belangrijk dat je ermee kunt experimenteren. Het moet eerst uitgeprobeerd worden. Denk aan pilots, met elkaar uitwissen en ervan leren.

Ik denk dat het belangrijk is om regelmatig naar deze factoren te kijken. Zo kun je erachter komen hoe jij denkt over innoveren. Eigenlijk hoe jij er in staat. Onze maatschappij blijft ook veranderen. Daardoor moeten wij ook blijven innoveren om het onderwijs te verbeteren.

Literatuur
* Beijers. J & Meester. E (2013) Bijeenkomst Serious Gaming Fontys PABO Tilburg
*http://trendwatchersonline.blogspot.nl/2009/10/samenvatting-van-de-innovatietheorie.html
*http://www.scienceprogress.nl/marketing/diffusie-van-innovatie



Leave a Reply.


Kind, Leren en Media