by Hanane Dihi
 
Tijdens de minor kreeg ik lesaanbod over ondernemingszin. Ik
dacht bij mezelf wat heeft ondernemingszin te maken met het onderwijs. Blijkbaar toch veel! Is er wel ruimte voor ondernemingszin in het onderwijs? In het onderwijs gaat het erom dat leerkrachten kinderen de ruimte moeten geven. Zo ontwikkelen kinderen zich en kunnen ze zich
ontwikkelen.

 Het eerste wat er in mij opkwam bij ondernemingszin is durven te
experimenteren en het lef hiervoor hebben en verder kwam ik niet.  Stefan van Beurden vertelt dat het bij ondernemen belangrijk is om latente talenten (talenten die nog niet ontdekt zijn) te herkennen en het ontwikkelen van erkende talenten. Het gaat er ook om dat je kansen ziet en deze kansen ook grijpt. Ook creativiteit en zelfsturing spelen een grote rol

 Zelfsturing bestaat uit vier factoren
 -   Willen
 Je hebt een eigen wil en je gaat er ook voor. Je bent geen opgever ook al zijn er obstakels en tegenslagen. Soms moet  je ook stappen zetten die niet leuk zijn maar toch doe je het om je doel te  behalen.
 - Kiezen
 Je weet wat je wilt en je kunt je eigen  interesses en behoeftes vertalen in concrete en haalbare doelen. Ook kun je een onderscheid maken tussen belangrijk en minder belangrijk. Je bent in staat om zelfstandige keuzes te maken en speelt in op kansen.
 - Strategieën
Nadat je een doel hebt ga je meteen aan deslag. Je kunt vlot je strategie
 aanpassen als er obstakels op duiken. Ook combineer je verschillend taken.
- Afstand kunnen nemen
 Je ziet wanneer een handeling niet meer tot een doel leidt. Ook houd je het tijdpad in de gaten en deze bewaak je. Je ziet een verband tussen acties en resultaat. 

Zelf heb ik ook een ondernemingstest gedaan en daar kwam de volgende score uit.
Zoals je ziet, scoor ik op het gebied van leiderschap erg laag. Leiderschap wordt als volgt beschreven:
 “Wanneer je sterk bent in zelfsturing en creativiteit straalt dit ook af op de omgeving. Om je originele voorstellen te kunnen realiseren, worden er ook anderen erbij betrokken. Je probeert anderen van je ideeën te overtuigen om hun medewerking te krijgen bij de uitwerking. Je houdt alles in het oog en je beschikt over sociale vaardigheden om iedereen op eenzelfde lijn te krijgen. Anderen mobiliseren, coachen en verantwoordelijkheid dragen voor een initiatief of project maken van iemand een leidersfiguur.

 In beeldtaal ben jij diegene die achter het stuur zit en de anderen mee
vervoert.”

 In de toelichting staat het volgende:
 - Als er iets moet gebeuren, heb je liever dat iemand anders het
voortouw neemt om anderen te mobiliseren en te overtuigen om mee te werken. Je  zult deze persoon wel bijstaan en helpen bij deze taak
 - Wanneer er in groep verschillende voorstellen worden gelanceerd, ben jij niet diegene die een voorstel formuleert waarbij alle ideeën geïntegreerd worden. Een compromis formuleren vind je
moeilijk.
 - In een groepswerk ben je meestal stil. Je hebt niet altijd een
mening over de besproken zaken en als je deze wel hebt, durf je of wil je deze niet in de groep gooien waardoor je weinig invloed uitoefent op de groepsbeslissingen. Je sluit je gemakkelijk aan bij de mening van de
anderen.
 - Je voelt je wel goed bij om iets te organiseren en taken te
verdelen maar bent niet de eerste om deze taak op je te nemen. Is er niemand anders, dan doe jij het wel.
 - Wanneer er in team gewerkt wordt, tracht je het groter geheel
in het oog te houden en de verschillende bijdragen toch zoveel mogelijk bij
elkaar te laten aansluiten. Dit lukt niet altijd doordat je soms opgeslorpt
wordt door je eigen werk.
 - Je wilt anderen wel coachen en begeleiden in hun werkproces
maar schuift het toch liever op iemand anders af.
 - Afhankelijk van de groep neem je de verantwoordelijkheid op
voor een teamopdracht. Je doet dit wel graag maar laat het even graag over aan anderen.

Wat ik hier terug lees hoort echt bij mij. Ik ben niet iemand die graag de leiding neemt. En ik weet van mezelf dat ik ideeën heb en dit laat ik weinig merken in de groep. Misschien wordt het ook tijd om mij hierover heen te
zetten en mezelf te laten zien. Ik moet het gewoon doen en durven.

Ondernemingszin kan gestimuleerd worden. Het gaat dan om de volgende punten:
 -    Een positieve school of leefklimaat.
 -   Een organisatie of omgeving die initiatieven ondersteunt.
 -  Rijke en uitdagende leeromgeving
 -  Stimulerende en ondersteunende begeleiding
 -  Focus op ondernemen

Literatuur
* http://habe.hogent.be/ondernemingszin/




Leave a Reply.


Kind, Leren en Media